Disciplina “Istoria comunismului din România” este obligatorie și se va preda, începând cu anul școlar 2025 – 2026, elevilor din clasele a XII-a (învățământ de zi), respectiv a XIII-a (învățământ seral și cu frecvență redusă).
Programa școlară pentru disciplina Istoria comunismului din România își fixează că obiectiv principal să ofere elevilor posibilitatea de a cunoaște și a înțelege particularitățile regimului comunist din România, practicile și politica economică specifice regimului, impactul social și cultural avut de acesta asupra societății românești.
Studiul acestei discipline va asigura elevilor formarea unei perspective critice asupra regimului comunist și înțelegerea impactului său asupra societății, drepturilor individuale și economiei.
Conținuturile sunt structurate pe 13 domenii, organizate în baza criteriului cronologic, precum și tematic, cuprinzând o introducere în studiul regimurilor comuniste, urmată de temele în care sunt abordate noțiuni referitoare la sistemul politic din România (instituții de stat și de partid, politici represive și forme de opoziție și contestare), relații internaționale, aspecte privitoare la economie, structuri sociale și politici din domeniul educației, sănătății, culturii, Revoluția din decembrie 1989, memoria regimului comunist.
“Contextul actual confirmă faptul că avem nevoie ca elevii noștri să cunoască și să înțeleagă evenimentele care au determinat și marchează, încă, prezentul. Avem obligația de a combate ignoranța și manipularea bazată pe istorie. O cunoaștere inadecvată sau chiar lipsa cunoașterii faptelor istorice din perioada regimului comunist lasă loc unor distorsiuni care pot influența inclusiv comportamentul electoral.
Începând de astăzi, disciplina «Istoria comunismului din România» completează efortul educațional de a oferi tinerilor o înțelegere profundă a trecutului recent al țării noastre. Este o lecție despre fragilitatea libertății și despre cum, prin indiferență sau complicitate, răul poate deveni banal, așa cum ne-a avertizat Hannah Arendt. Creșterea extremismului, a intoleranței și a tendințelor autoritare ne arată cât de importantă este educația istorică în formarea unor cetățeni conștienți și responsabili.
Să nu uităm niciodată: istoria nu este doar despre trecut, ci despre noi toți, aici și acum. Tinerii noștri merită o educație care să îi învețe să prețuiască libertatea, să apere democrația și să construiască o societate în care, în mod ideal, răul să nu mai aibă loc”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca.